Sök:

Sökresultat:

35 Uppsatser om Allmänna opinionen - Sida 1 av 3

KÀrnkraft för folket eller folket för kÀrnkraft? Hur kÀrnkraftspolitiken har pÄverkats av den samhÀlleliga kÀrnkraftsopinionen.

1980 fattades, efter en folkomröstning, beslut om avveckling av kÀrnkraften i Sverige. Mot slutet av 1980-talet uppstod dock en spricka inom regeringen angÄende hur mycket man skulle lyssna pÄ den folkliga opinionen nÀr det gÀllde utvecklingen av kÀrnkraft. I denna uppsats undersöks vilken strategi staten har anvÀnt sig av i kÀrnkraftspolitiken 1986-2009, om de har lÄtit sig pÄverkas av opinionen eller ej och om de har agerat för samhÀllets intressen eller sina egna intressen. Undersökningen analyserar hur staten har anvÀnt sig av ekonomisk styrning inom kÀrnkraftspolitiken och om/hur samhÀlleliga opinionsskiften pÄverkat styrningen. Resultaten visar att den allmÀnna opinionen inte har pÄverkat politikernas beslut i kÀrnkraftsfrÄgan och att politikerna har fattat sina beslut i samhÀllets intresse..

Medial opinion och aktiekursförÀndringar, finns det ett samband? ? En fallstudie pÄ Swedbank under finanskrisen

Syfte: Syftet Àr att granska hur den mediala opinionen gentemot Swedbank förÀndras över tid och undersöka om dessa förÀndringar korrelerar med fluktuationerna i Swedbanks aktiekurs. Metod: I studien observeras Swedbanks aktiekurs under cirka elva mÄnader och Àr till sin karaktÀr kvantitativ. UngefÀr 6500 artiklar, skrivna om Swedbank under perioden, granskas genom semantisk dataanalys för att gradera opinionen pÄ en skala. Metoden Àr ny och examensarbetet genomförs med en induktiv ansats. Materialet bearbetas dÀrefter genom enkel linjÀr regression för att finna eventuella samband.

Sverigedemokraterna - Opinionsbildare eller Opinionsföljare?: En studie av SD och partiets förhÄllande till policy och opinion

Alltsedan Sverigedemokraternas entré inom den politiska makten har flertalet ansatser gjorts för att undersöka deras framgÄngar och söka kategorisera partiet. SD har framförallt gjort sig kÀnda genom att föresprÄka en restriktiv invandringspolitik, vilket Äterspeglas i mÄnga av de frÄgor partiet berör. I denna uppsats studeras Sverigedemokraternas utveckling och förÀndring mellan Ären 1999 och 2010, genom att partiprogram frÄn angivna tidsperiod analyseras. Tillsammans med analyser av partiprogrammen granskas vallokalsundersökningar över svenska folkets Äsikter i sakpolitiska frÄgor under samma tidsperiod, för att undersöka huruvida det finns ett samband mellan förÀndringen i partiets föresprÄkade politik och opinionens rörelser. Inom statsvetenskapen finns omfattande belÀgg för att opinion och policy pÄverkar varandra.

Bilden av EU : En studie av EU som opinionsbildare i Tyskland och Österrike

AbstractThe opinions about the European Union vary considerably between the member states. There are likely several reasons of this, the following study examines one that ought to play a major role. This study examines the idea that media affects the public opinion. According to the theory of Framing media can not only tell us what to think about, media also has the power to influence how we think about the matter. ?Framing: Toward Clarification of a fractured paradigm? by Robert M.

En amerikansk slavjakt : Attityder i Sverige och i Östgöta Correspondenten angĂ„ende det amerikanska inbördeskriget

Nyhetsrapporteringarna frĂ„n det amerikanska inbördeskriget 1861-65 observerades med intresse och spĂ€nning av de samtida tidningslĂ€sarna i lĂ€nderna i Europa. DĂ€rför fanns det rĂ„dande attityder Ă€ven i Sverige och kring detta har studier gjorts av ett flertal forskare.Syftet med denna undersökning har varit att studera tidningen Östgöta Correspondentens nyhetsrapportering kring det amerikanska inbördeskriget samt att jĂ€mföra de framtrĂ€dande attityderna med andra svenska attityder och den generella liberala opinionen kring konflikten.DĂ„ jag Ă€mnat tolka attityder i tidningens nyhetsförmedling av konflikten har jag granskat kĂ€llmaterialet med hjĂ€lp av textanalys. Med denna kvalitativa metod har jag uppnĂ„tt en medvetenhet för hur tidningen förhöll sig till konflikten. För att analysen ska bli meningsfull har den anknutits till ett teoretiskt sammanhang sĂ„ att betydelsen av mitt resultat kan granskas.Genom analysen av tidningens kĂ€llmaterial har jag kunnat visa att tidningen hade ett liberalt förhĂ„llningssĂ€tt till det amerikanska inbördeskriget med fokus pĂ„ frihetsaspekten kring slaveriet. Tidningen uppvisade kritik mot att frĂ„gan om slaveriet hamnade i skymundan för den amerikanska unionens upplösning, men stöttade pĂ„ det stora hela Lincolns och unionens syften.

En ökande euroskepticism - En studie av euroskepticismens utveckling i EU-medlemsstaterna Är 2007-2011

Den Europeiska Unionen har pÄ senare Är stÀllts inför en utmaning dÄ en alltmer utbredd euroskepticism rotar sig hos medlemsstaternas befolkningar. Syftet med denna studie Àr att undersöka huruvida det föreligger ett samband mellan att en medlemsstat har ett ekonomiskt gynnsamt eller ogynnsamt förhÄllande till EU, och euroskepticism mellan Är 2007 och 2011. Detta har gjorts genom att studera hur EU-budgeten utformas och hur den senare fördelas bland medlemsstaterna, dÀrefter har Eurobarometerns enkÀtundersökningar legat till grund för att fÄ ta del av hur opinionen kring EU ser ut bland befolkningarna. I studien Àr EU:s samtliga 27 medlemsstater inkluderade. Resultatet visade att graden av euroskepticism under den studerade tidsramen har förÀndrats till det vÀrre..

Förtroendeskapande och dess konstanta spel : En kritisk diskursanalys

Massmedium utgör en viktig informationskanal för individen i samhÀllet av idag. Det Àr allmÀnt kÀnt att massmedier pÄverkar opinionsbildningen i samhÀllet, dock inte i vilken utstrÀckning. Massmediers nyhetsförmedling öppnar antalet olika tolkningsmöjligheter vilka kan pÄverka förtroendet bÄde positivt och negativt beroende pÄ individens egna erfarenheter och i vilken utstrÀckning individen Àr beroende av massmedier i sin Äsiktsbildning. DÄ förtroende konstant och regelbundet mÄste omförhandlas och aldrig fÄr tas för givet har journalisten och massmediumet en avgörande betydelse i individens Äsiktsbildning. Detta i och med att journalistens makt att genom sprÄk och framstÀllning i massmedier kan pÄverka den allmÀnna opinionen, vilken sedermera utgör en av grunderna i förtroendeskapandet..

Slutförvar av förbrukat kĂ€rnbrĂ€nsle - studie av opinionen i MalĂ„- och Östhammars kommun

The aim of this study is to describe and understand the reasons to why people choose to become foster parents. By using the theory of action we wanted to investigate their intentions rather than their motives. The questions we wanted to answer where: How do the foster parents describe their reasons for becoming a foster home? What reasons do they give fore keeping on being foster parents? How do they comprehend their task and the fulfilling of it? The study was performed by utilizing qualitative interviews with five foster parents, four women and one man. In the analysis we used the theory of action as a theoretical perspective.

OMV?RDNADS?TG?RDER SOM SJUKSK?TERSKAN KAN ANV?NDA F?R ATT LINDRA ?NGEST INF?R MRUNDERS?KNING. En litteratur?versikt

Bakgrund: I Sverige har antalet unders?kningar med magnetresonanstomografi, MR, dubblerats sen millennieskiftet. Studier visar att ca 1?2% av alla planerade MRunders?kningar st?lls in p? grund av att patienten upplever ?ngest eller klaustrofobi. Att drabbas av ?ngest och oro i samband med unders?kningar ?r vanligt.

Nya sexualbrottslagen : Hur ska den tillÀmpas?

Den 1 april 2005 antog regeringen en ny sexualbrottslag och man skrev dÄ om 6 Kap i brottsbalken. Statistik hade visat att antalet sexualbrott hade ökat de senaste tio Ären och den folkliga opinionen började ifrÄgasÀtta den dÄvarande lagstiftningen. 1998 tillsatte regeringen en kommitté som hade i uppdrag att se över den rÄdande sexualbrottslagstiftningen. Syftet med den nya sexualbrottslagen var att förstÀrka skyddet mot sexualbrott och den personliga integriteten. Det har visat sig att sedan den nya sexualbrottslagen kom till har antalet anmÀlda vÄldtÀkter ökat samtidigt som det har minskat för sexuellt utnyttjande.

Afghanistan-nytt! : En analys av Svenska Afghanistankommitténs tidskrift Afghanistan-nytt mellan Ären 1980-89

En analys av Svenska Afghanistankommitténs tidskrift Afghanistan-nytt under Ären dÄ Sovjet ockuperade Afghanistan 1980-89. Syftet Àr dÄ att med Afghanistan-nytt som utgÄngspunkt söka svar i frÄgorna om vilken bild kommittén ville förmedla till de svenska lÀsarna om utvecklingen i Afghanistan och det egna solidaritetsarbetet? Teorin diskuteras utifrÄn aktörerna bakom Afghanistan-nytt och deras koppling till maoismen. Resultatet av undersökningen pÄvisar att aktörerna bakom tidskriften gett sitt stöd till motstÄndsrörelsen i Afghanistan (Mujaheddin) som man benÀmner som frihetskÀmpar. Flera av redaktionsmedlemmarna var maoister som varit aktiva i bland annat FNL-rörelsen tidigare. De anvÀnde Afghanistan-nytt för att styra egna politiska agendor.

Att förÀndra med moral: Konsten att utnyttja utrikespolitik som medel för den inhemska opinionen.

Det skedde i mitten av sextiotalets Sverige en remarkabel förĂ€ndring i den svenska utrikespolitiken. En aktivering tog form som innebar ett större svenskt deltagande internationellt. Det yttrade sig framförallt i en stark moralisk hĂ„llning med kritik som vapen.Vi frĂ„gar oss om aktiveringen kan betraktas som ett sĂ€tt att ta fokus frĂ„n inrikesproblem. Är förĂ€ndringen en taktik av Socialdemokraterna för att stĂ€rka sin maktposition? Genom en ?mest lika?-analys jĂ€mför vi perioderna 1945-1964 och 1965-1976 för att hitta förklaringar till förĂ€ndringen.

Strategisk CSR : Retoriken hos svenska företag

Under senare tid har trycket pÄ företag frÄn statliga organ, media och vanliga medborgare vad gÀller socialt ansvar ökat. Detta har medfört ett ökat intresse frÄn företag vÀrlden över vad gÀller sociala frÄgor och företagens egna ansvar gentemot dessa. VÄr undersökning var en dokumentanalys av Sveriges tjugo största börsnoterade företag och dess retorik kring corporate social responsibility (CSR). Genom att anvÀnda Porter och Kramers teori om strategisk CSR har vi dÀrefter undersökt hur retoriken kring företagens CSR arbete har förts kring frÄgor som behandlar strategisk alternativt kosmetisk CSR. Genom att kontrollera hur dessa företag valt att föra fram sitt CSR arbete i Ärsredovisningar och CSR rapporter har vi dragit slutsatsen att det finns mycket arbete kvar att göra för majoriteten av företagen.

Stora stygga vargen? : Om mönster i medias rapportering om varg och svenskars attityd till djuret

Denna studie underso?ker hur media, i form av Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet, rapporterat om varg under 2010, 2011 och 2012 fo?r att sedan sta?lla detta resultat mot nationella attityder till varg. Syftet a?r att so?ka svara pa? om rapporteringen och attityderna fo?ljs a?t i ma?rkbar riktning fo?r att da?rav kunna peka pa? media som opinionsbildare i fra?gan. Eftersom vargdebatten tenderar att vara synnerligen infekterad trots att djuret a?r sa?llsynt a?r det intressant att underso?ka hur media skildrar det nationellt sett och da?rav ocksa? pa?verkar den majoritet av den nationella opinionen som saknar egna erfarenheter av varg.

Irak i medierna 2004 : En studie om vad som pÄverkar hur en frÄga framstÀlls i svenska och danska pressen

I dagens samhÀlle gÄr det inte att undvika alla de medier som omger oss och de budskap som de sÀnder till oss. Vem eller vad det Àr som har makten att bestÀmma vad som kommer i medierna har Àven delvis makt över oss. Det Àr viktigt att vi Àr medvetna om vem eller vad det Àr som besitter den hÀr makten. Det Àr pÄ det sÀttet vi kan bestÀmma hur vi ska nÀrma oss medierna och vi kan ha ett mer kritiskt förhÄllningssÀtt till vÄr omvÀrld.I den hÀr studien tittar jag nÀrmare pÄ vad det Àr som pÄverkar hur en frÄga framstÀlls i medierna. Jag analyserar de tvÄ ledande dagstidningarna i Sverige och Danmark för att se vad det Àr som pÄverkar hur dessa tvÄ tidningar skrev om Irakkonflikten under första halvÄret av 2004.

1 NĂ€sta sida ->